Rossini nestíhá - Popelka v NDB

3. 10. 2010 18:48
Rubrika: Divadlo

Kulturní rubrika se poslední dobou jenom hemží klasikou a ani tentokrát tomu nebude jinak. Popelku v různých obměnách znali už v antice a až do dnešní doby se dočkala mnoha literárních, divadelních, operních, baletních a bezpochyby i jiných zpracování. V Národním divadle v Brně se teď hraje jako opera La cenerentola od Gioachino Rossiniho a stojí za to trošku zapátrat po tom, kdo to ten Rossini byl, jak Popelku vlastně tvořil a co je nového právě v brněnské inscenaci.


Rossini (1792) zdědil hudební talent po rodičích a už v 18 dostal první zakázku na operu. Její velmi dobré přijetí odstartovalo Rossiniho úspěšnou operní kariéru. Že to ale nebyly vždy perly a že na komponování neměl vždycky dostatek času, svědčí i to, že za svůj život napsal neuvěřitelných 49 oper! Nejznámější je asi Lazebník sevillský a hned za ním prý právě Popelka. Rossini psal na objednávku a ani Popelka nevznikla jinak. Zadání znělo - opera pro římskou karnevalovou sezonu 1817.

Karnevalová sezona tradičně začínala 26. prosince a Rossiniho opera měla být uvedena asi za měsíc po jejím zahájení - 25. ledna. Rossini inscenoval své opery po celé Itálii a do Říma přicestoval až těsně před Vánoci. Už tak by se zdálo, že na napsání a nacvičení nové opery zbývá hodně málo času, ale když je špatně, může být vždycky ještě hůř. Připravené libreto neprošlo cenzurou a Rossini musel tedy na poslední chvíli začít úplně od začátku. Spolu se svým přítelem Ferrettim vymyslet námět, podle něj potom libreto, podle libreta mohl začít komponovat a ještě muselo zbýt trochu času na nacvičení s místním operním souborem. Ve svých pamětech Ferretti píše: "V den vánoční Rossini obdržel úvod. Kavatina Dona Magnifica dorazila na den sv. Štěpána a duet pro tenor a soprán o den později. Stručně řečeno – napsal jsem verše za 22 dnů a Rossini hudbu za 24. Vynikající duet v Cimarosově stylu pro dva buffi byl dokončen večer před premiérou opery a zkoušen dopoledne a o přestávce po prvním dějství.“

Navzdory tomu, v jakém stresu opera vznikala, bylo libreto i hudba provedeny výborně a Popelka sklízela úspěchy nejen v Římě, ale i po celé Itálii a později i v Paříži, Vídni a jinde. Po celé 19. století zůstala nejoblíbenější a hojně inscenovanou Rossiniho operou, ve století 20. ale její obliba upadla, protože bylo obtížné najít dobré interprety náročných pěveckých partů. Dnes je ale Popelka znovu na výsluní a zpívají ji hvězdy operního nebe, např. Cecilia Bartoli.

http://3.bp.blogspot.com/_GiJwu2sc8Go/S_llgbpGE8I/AAAAAAAADf4/kSbGIX6S5c8/s1600/IMG_9043.jpg

Ale proč by měl člověk jít právě na brněnskou inscenaci Popelky? Vždyť opera je to už od pohledu klasická a ničím nepřekvapující... Omyl! Mladý režisér Rocc ji pojal velmi moderně – je svěží, hýří byrvami, komunikuje s diváky. Výtvarně se inspiroval pop-artem a zároveň se mu podařilo vytvořit z jednotlivých postav tak trochu figurky, z nichž každá má svoji "řeč gest". Například jedna z hlavních postav se stala nezaměnitelnou napodobeninou popové ikony. A kdo by se snad bál dlouhých nezáživných árií, bude mile překvapen, jaký má opera spád a kolik se toho dá při zpívání zahrát a sdělit :)

Zobrazeno 2663×

Komentáře

HejTi

Taky mě Popelka překvapila. Nejlepší bylo... ale to bych vás, kteří na Popelku třeba ještě půjdete, prozradil moment překvapení, hmm.

Zajímavé bylo pozorovat rozdíly mezi klasickou verzi, která je známá u nás, a představením. Např. popelka měla nevlastního otce, který ji neměl rád (resp. měl raději svoje 2 vlastní dcery). Její maminka ani macecha v představení nefigurovala... atp.

Zobrazit 1 komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Ondřej Válka